القاهرية
العالم بين يديك
Index Banner – 300×600

الأكل ناقل الامراض

185

محمد أحمد
بعض انواع الاكل تكون سبب في نقل الامراض من شخص لاخر بطرق مختلفة ومنها Clostridium B و Campylobacter

Clostridium B:
هي نوع من البكتيريا اللاهوائية تنشأ في التربة وتنتشر في النباتات بسهولة وأكتر حاجه بتميزها هي مقاومتها العالية للحرارة. وبتنتج البكتيريا دي سم مقاوم للحرارة يتسبب في إصابة الإنسان بالتسمم الغذائي يؤدي أحيانًا إلى الوفاة لذلك يفضل تسخين الأكل المعلب علي درجة حرارة 70C لمدة 20 دقيقة على الأقل لضمان القضاء عليها.
الاطعمة التي تحتوي على بكتيريا :
ومن أكثر الاطعمة اللي بتحتوي علي البكتريا زي هو الفسيخ ( السمك المملح).

Campylobacter:
تعتبر البكتيريا أحد الأسباب الشائعة للإصابة بالإسهال، وهي من أنواع العدوى اللي بتزداد فرص الإصابة بها خلال موسم الصيف تحديدًا ومنتشره أكتر في الرضّع والأطفال ف سن صغير.
معظم سلالاتها تصيب أنسجة الأمعاء الدقيقة، القولون وتنتج السموم تساعد البكتيريا انها تتعمق اكتر جوه الأنسجة.

تتواجد في الدواجن واللحوم النيئة أو غير المطهوة بشكل كويس أنها تتواجد ، ممكن تجميدهم يساعد في تقليل عددها، ولكنه مش هيقضي عليها تماماً علشان كده لازم الطهي بشكل تام وكويس ومتعتمدش ع التجميد بس..

حالة الإصابة بالتسمم الغذائي :
ارتشاف السوائل والمياه أهمهم للوقاية من الجفاف؛ لأن شربها بشكل سريع يمكن أن يزيد من حدّة الغثيان والقيء، علشان كده خليك حريص على أخذ رشفات صغيرة متكررة على مدار ساعات بدلاً من شرب كمية كبيرة مرة واحدةً.

تجنُّب الأدوية المضادة للإسهال، لأنها ممكن تُبطئ من تخلّص الجسم من الكائنات الحية أو السموم الموجودة به، ومتنساش أي دواء لازم يكون تحت إشراف الطبيب.

يُمنَع إعطاء الرضّع أو الأطفال الصغار أدوية مضادة للإسهال نظرًا ل آثارها الجانبية للخطيرة اللي ممكن يتعرض لها الطفل أو الرضيع.

قد يعجبك ايضا
تعليقات