القاهرية
العالم بين يديك
Index Banner – 300×600

حوار ساخن مع الدكتور أحمد فتحي اخصائي أمراض الباطنة

201

حوار محمد زغله

أولا نتعرف علي حضرتك والتخصص ؟
دكتور أحمد فتحي الغمري أخصائي أمراض الباطنة بالهيئة العامة للمستشفيات والمعاهد التعليمية
تخصصي بالتفصيل هيكون أمراض الجهاز الهضمي والكبد والغدد الصماء لكن الباطنة اوسع وأشمل من كدة يدخل معاها الامراض الصدرية وامراض الدم والمناعة.

نتلكم عن أهم فترات عمل حضرتك؟
انا عملت مع حالات حرجة كتيرجدا خصوصا في فترة ما كنت طبيب مقيم لاني كنت المسئول عن حالات الرعايات المركزة لكن اكتر الحالات الحرجة اللي قابلتها كانت في فترة الكورونا.

ماهي أهم الحالات التي تتعامل معها؟
حالات الفشل التنفسي كان السبب الرئيسي لتدهور الحالات هي تعامل الناس مع الكوفيد علي انه دور برد عادي وعدم الالتزام بتعليمات الطبيب من الراحة التامة والتغذية الجيدة وبالتالي تحول الموضوع لالتهاب رئوي ثم فشل تنفسي في الاخير ..في بداية المرض كانت نسبة الوفاة عالية طبعا ثم مع الوقت بدانا نعرف اسباب الوفاة ونتعامل معاها وبالتالي بدات الناس تتحسن.

ماهي أهم أسباب هذه الأمراض؟
عدم تنفيذ المريض لتعليمات الطبيب والفحص الدوري هي أهم أسباب تدهور أي حاله مريض حتي ولو المريض بيعاني من دور بسيط مثل نزلات البرد فهي تستوجب الإلتزام بالتعليمات والعلاج لحين الشفاء.

كيف الوقاية من فيروس كورونا الجديد؟
الاساس في الوقاية هو الالتزام باجراءات التباعد وعدم التواجد في تجمعات كبيرة خصوصا في الاماكن المغلقة ارتداء الكمامة وخاصة في أماكن الخدمات الطبية مثل المستشفيات والعيادات الحرص علي تلقي اللقاح بجرعاته بالاضافة للتوجه مباشرة للطبيب بمجرد الإحساس بأعراض شبيهه بأعراض نزلات البرد.

تنفيذ تعليمات الطبيب واستكمال فترة العلاج مهمة جدا جدا
لان في بعض الحالات بتتوقف عن العلاج بمجرد احساسها بالتحسن وده بيأدي في بعض الاوقات لانتكاسة ودي حصلت كتير وخصوصا في كبار السن واصحاب الامراض المزمنة.

نتكلم عن الأدوية اللي معظم حضرتك بتستخدمها وفيها بعض المشاكل وأنها مغشوشه؟

دي يسأل عنها هيئة الدواء المصرية والصيادلة بصراحة لاني معنديش معلومة مؤكدة عن الموضوع ده.

كلمه أخيرة للقارئ؟

الفترة دي منتشر جدا الاصابة بفيروسات تنفسية زي الكورونا والانفلونزا والفيروس التنفسي المخلوي .. برجاء اخذ الأمر علي محمل الجد والتوجه لطبيبك لمناظرة الحالة ..الالتزام بالتعليمات وبرجاء عدم تناول اي ادوية غير موصوفة من الطبيب وخصوصا حقنة البرد المنتشر جدا استخدامها في مصر لانها في بعض الأحيان قد تمثل خطر كبير علي مستخدمها.

شكراً دكتور أحمد حفظ الله مصر وأهلها.

قد يعجبك ايضا
تعليقات