القاهرية
العالم بين يديك
Index Banner – 300×600

حوار القاهرية…..وحلم مطرب ابو حماد “الشرقيه

79

 

متابعة: سناء سعفان جريدة وقناة القاهرية

حكاية شاب حلمه انه يكون أكبر مطرب بابو حماد
المطرب شادي صبري ابن ابو حماد الشرقيه
بدا مشواره منذ الصغر عندما كان يبلغ من العمر 12عامل الذي عاش بداخله حتي الان .
كان والده رحمة الله عليه من الفنانين المشهورين بابو حماد، واكتشف عن طريق والده لدخوله طلائع الساحه الشعبية، وكان يمثل الشرقيه علي مستوي الجمهورية.

قال شادي انه كان يمارس هوايته وهو يبلغ من العمر 16عاما عن طريق والده مع الفرقه الموسيقيه، او خلاف ذلك مع فرق اخري وكان يمارس النشاط الرياضي لكرة القدم ،
وبعد ذلك توقف عن فريق ساحة ابو حماد والاسماعيلي وبعد ذلك تواصل في مشوار الغناء والموسيقي مع والدة رحمة الله علية.

بعد وفاة والده رحمة الله عليه تعثرت عليه وتصعبت الامور،واصلح شادي وحيدا وكان بعد الاهالي يساوموه علي الادوات التي كان يستخدمها والده في الغناء اثناء عزاء الوالد.

اشار شادؤ انهم كانوا يساومونه لسوء النية وان غرضهم ان ينالوا من اي شيء ممكن ان يوصله إلي سلم المجد ، لان والده رحمة الله عليه كان له علاقات وشعبية عريقه ، فحاولوا ان يهدموه وبالفعل ساءت الظروف اكتر واكتر .

ولم اجد من يقف بجانبي غير الله سبحانه وتعالي
وكافحت وتنقلت من عمل لعمل، حتي ضاقت بي الدنيا ، فسافرت الي المملكة العربية السعوديه،.

وبعد ذلك فكرت وبدات ارجع من تاني لكي احقق حلمي ومشواري اللي بداته واحقق حلم ابي الذي كنت اتمسك به بوجود ابي وتشجيعه لي ودعم ولكن القدر ، اشاء ان اعود من تاني ولا يوجد معي غير الله سبحانه وتاعلي .

وبدات انتج لنفسي اغاني وبدات استرد ثقتي بنفسي من جديد بقوة وعزيمه، وان في غربتي وبدات اضع نفسي من الصفر وعلي اول السلم واحقق حلمي وحلم والدي الله يرحمه.
واكمل مشواري وبإذن الله قلت لنفسي ارجع اكسر الدنيا واملي في ربنا اني اكون حلم بلدي الاول واكون اول نجم اولاد ابو حماد المطرب المشهور .

عملت بالقاهرة والاسكندرية وشرم الشيخ،
كنت بابقي سعيد وانا باسم الاغاني بتاهتي بتتردد في كل مكان عربية، توكتوك،محلات،
وكل صفحات البلد كتبت عني .
ولاكن الحاقدين اللي كسروا حلمي زمان ، بداو يتنمروا بيا في التعليقات بالالفاظ والاهانه.

ولاكني التزمت الصمت وكان الغريب هو اللي بيدافع عني ومع ذلك مش هاقف وهاكمل المشوار مهما قالوا او عملوا فيا،
وبكل اللي عملوه مش بيكسروني لا دول مش فاخمين ا ن كلامهم بيقويني اكتر ، وبيخليني اصمد اكتر وادوس علي اي كلام واكمل المشوار .

وبإذن الله راجع يا بالادي وانووا فخورين بيا انا المطرب الاول لابو حماد باذن الله وتوفيقه رغم انف الحاقدين بس محتاج دعمكم وانكم توصلوا صوتي وتكتبوا عني وعن مشواري وحلمي

قد يعجبك ايضا
تعليقات